Помните ли Етиопия, която първа въведе забрана за ДВГ? Оказа се голяма грешка

Нагледен пример защо не трябва да се прибързва с големите решения

Мартин Дешев,
зарядни станции зарядно

BMW

В началото на тази година Етиопия влезе в световните новини с изненадващо решение – въведе забрана за вноса на лични автомобили с ДВГ. И то не след няколко години, а веднага.

Причината – много скъпите цени на горивата, които там се оскъпяват допълнително и заради валутните курсове. Правителството използва и аргумента, че иска да започне намаляване на вредните емисии, особено имайки предвид стария автопарк в страната.

На пръв поглед новините са добри, съобщава AutoBlog. В страната вече се внасят по 100 000 електрически коли на месец. А амбицията е до 2030 г. вносът да достигне 500 000 автомобила месечно. Правителството строи и нова електроцентрала по протежението на река Нил, която ще осигури 5000MW мощност за EV.

Дотук с положителното. Внезапната промяна е породила множество проблеми за собствениците на EV.

Първо, няма достатъчно резервни части. Налага се внос от Китай, което отнема време и много коли стоят по сервизите в чакане. Особено за хората извън столицата.

Второ, няма достатъчно квалифицирани механици, които да са наясно с особеностите на електричките. Те са претоварени, което също удължава чакането. А и осъзнават, че са търсени и вдигат цените си, което оскъпява ремонтите още повече.

Повечето нови EV-та са евтини и съответно не най-надеждните. Пазарът е наводнен с евтини китайски електрички, като в някои случаи проблемите им струват повече от самата кола за ремонт или не могат да се оправят изобщо.

В резултат, много хора се насочват към коли с ДВГ втора ръка. Те са стари, понякога на няколко десетилетия, но за тях има повече възможности за ремонт и поддръжка. Съответно и техните цени нарастват заради интереса.

Проблем са и зарядните. Те не са достатъчно, като правителството казва, че инвестира в изграждането на повече точки и освен това планира да построи завод за производство на батерии. Всичко това обаче ще отнеме години, а решенията са нужни сега. Ясно се вижда, че без готова инфраструктура – зарядни, части, механици и енергия, EV преход не може да има, без значение колко голям е изборът от електрички на пазара.

електромобили електрически автомобил автомобили коли